• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59177
+
-

«بازسازی» اتوبوس‌های شهری به جای  «نوسازی»

اکنون50  اتوبوس در دست بازسازی است که تابستان امسال به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان افزوده می‌شود

شهری
«بازسازی» اتوبوس‌های شهری به جای  «نوسازی»

عاطفه علیان| اصفهان- خبرنگار: 


  چند وقتی است که ناوگان اتوبوسرانی اصفهان کمرش خم شده و در این ایام سختِ رکود تورمی که خرید هر اتوبوس 5/1 میلیارد تومان هزینه برمی‌دارد، شهرداری ترجیح داده با بازسازی جانی تازه به این ناوگان فرسوده بدهد. این در حالی است که تا پایان امسال قرار است 70 اتوبوس و مینی‌بوس جدید به ناوگان حمل‌و‌نقل شهری اصفهان تزریق شود؛ البته مینی‌بوس‌های جدید شهری در تابستان در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرند. در کلان‌شهر اصفهان 102 خط اتوبوسرانی وجود دارد و 1100 دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل‌و‌نقل شهری مشغول به فعالیت هستند. روزانه 550 هزار مسافر از طریق ناوگان اتوبوسرانی اصفهان جابه‌جا می‌شوند و سال گذشته با وجود افزایش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات ناوگان، یک درصد به تعداد مسافران اتوبوس در اصفهان افزوده شده است.


منطقه 11 ؛پایلوت مینی‌بوس‌های شهری 

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به این‌که در حال حاضر هزینه خرید هر دستگاه اتوبوس بین یک میلیارد و 500 تا یک میلیارد و 700 میلیون تومان متغیر است به همشهری می‌گوید: ناوگان فرسوده شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان بالغ بر 600 اتوبوس با عمر بیش از 10 سال دارد، بنابراین ناگزیر به بازسازی اتوبوس‌های فرسوده هستیم.
وی ادامه می‌دهد: در راستای بازسازی ناوگان اتوبوسرانی در تلاشیم 150 اتوبوس را به‌صورت کامل اعم از موتور و بدنه، بازسازی و وارد ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان کنیم. 

«علیرضا صلواتی» با اعلام بهره‌گیری از مینی‌بوس‌ها در معابر کم‌عرض اظهار می‌کند: قرارداد خرید بیش از 35 مینی‌بوس منعقد شده که تا پایان تابستان وارد ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی خواهند شد و در معابر کم‌عرض از مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌هایی با ابعاد کوچک‌تر بهره خواهیم گرفت. وی اضافه می‌کند: منطقه 11 شهرداری اصفهان به‌عنوان پایلوت مینی‌بوس‌ها در نظر گرفته شده و در صورت موفقیت، به سایر مناطق اعم از خوراسگان و محدوده مرکزی شهر با توجه به معابر کم‌عرض تسری داده می‌شود.

صلواتی با تاکید بر سیاست یکپارچه‌سازی حمل‌و‌نقل عمومی در شهر اصفهان تصریح می‌کند: تمام تلاش شهرداری اصفهان و مدیریت شهری بر آن است که مسیرهای حمل‌و‌نقل عمومی مکمل همدیگر تعریف شوند. در این راستا خطوط اتوبوسرانی در شمال شهر اصفهان به سمت ایستگاه‌های شهرک قدس، عاشق‌آباد و شهید علیخانی تغییر مسیر یافت، تغییراتی در خطوط اتوبوسرانی متصل به ایستگاه مبدا مترو هم در حال اعمال است تا با تقویت خطوط مترو و اصلاح زمان‌بندی، رفاه حال شهروندان بیش از گذشته فراهم شود.


راه‌اندازی اپلیکیشن موبایلی  

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان با اشاره به افزایش کارایی ناوگان در جهت یکپارچه‌سازی سیستم حمل‌و‌نقل عمومی می‌گوید: در سال گذشته 70 اتوبوس فرسوده از ناوگان اتوبوسرانی خارج و چند خط جدید در 10 خیابان به خطوط سرویس‌دهی اتوبوسرانی اضافه شد. این خطوط در خیابان‌هایی راه‌اندازی شد که حدود 20 سال هیچ اتوبوسی از آنها عبور نمی‌کرد. 

«قدرت‌الله افتخاری» ادامه می‌دهد: در راستای افزایش کارایی در صدد برآمدیم سرفاصله‌ها را کاهش دهیم. در این راستا در سال گذشته متوسط انتظار از 15 دقیقه به 12 دقیقه کاهش یافت و امسال به 10 دقیقه خواهد رسید. وی می‌افزاید: برای اطلاع‌رسانی به شهروندان درباره سرفاصله‌ها قرار است تابلوهای زمان‌بندی در ابتدا و انتهای خطوط نصب شود و اپلیکیشن موبایلی راه‌اندازی شود.  وی با بیان این‌که نگهداری، تعمیرات و استفاده بهینه از ناوگان سبب کاهش 2 میلیون لیتری گازوئیل در طول سال گذشته شد، تصریح می‌کند: یکی از ایراداتی که در 5 دهه گذشته در ناوگان اتوبوسرانی وجود داشت روشن ماندن اتوبوس‌ها هنگام انتظار بود که در جهت صرفه‌جویی در سوخت و هزینه‌ها مانع از آن شدیم.  افتخاری با اعلام همکاری شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان با مراکز دانش‌بنیان در راستای افزایش کارایی ناوگان اظهار می‌کند: در جهت کاهش مصرف روغن، 200 دستگاه اتوبوس به فیلترهای ساخت شرکت‌های دانش‌بنیان مجهز شده و در نظر داریم نصب این نوع فیلتر را تا 500 دستگاه اتوبوس افزایش دهیم. 


چاره‌ای جز بازسازی ناوگان نداریم

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان با بیان این‌که قیمت اتوبوس‌های معمولی امسال به 5/1 میلیارد تومان رسیده می‌گوید: این در حالی است که در سال 95 قیمت اتوبوس 650 میلیون تومان بود و اکنون با این وضعیت قیمت، چاره‌ای جز بازسازی ناوگان وجود ندارد. 

وی ادامه می‌دهد: تا حدود 2 سال پیش 430 دستگاه اتوبوس در پایانه‌های شهر اصفهان راکد مانده بود که با سیاست بازسازی، یک‌سوم آنها وارد ناوگان اتوبوسرانی شد و در حال نوسازی مابقی هستیم. از این میان 40 اتوبوس بلااستفاده بود که سال گذشته با هزینه‌ای کمتر از 100 میلیون تومان بازسازی شد. 50 اتوبوس هم در حال حاضر در دست بازسازی است که تابستان امسال به ناوگان افزوده خواهد شد. 

افتخاری از بازسازی 100 اتوبوس دیگر تا پایان سال 98 خبر می‌دهد و می‌افزاید: در مجموع 150 اتوبوس تا پایان سال جاری به ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان اضافه می‌شود.  مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان با بیان این‌که ناوگان بازسازی شده دارای استاندارد یورو 3 است، اظهار می‌کند: با بازسازی اتوبوس‌های فرسوده ارزش آنها به 600 میلیون تومان رسیده است. وی با اشاره به این‌که 50 دستگاه اتوبوس اسکانیا که مبلغ آنها در دوره‌های گذشته پرداخت نشده بود نیز با تسویه‌حساب از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی به ناوگان شهر اصفهان اضافه شد، تصریح می‌کند: امسال هم 70 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید به ناوگان اضافه خواهد شد. با توجه به این‌که عرض معابر شهر اصفهان کم است در تابستان امسال 35 دستگاه مینی‌بوس جدید نیز که هرکدام دارای ظرفیت 21 نفر نشسته و 20 نفر ایستاده است، به ناوگان افزوده می‌شود. این مینی‌بوس‌ها به خطوطی اختصاص می‌یابد که دارای معابری با عرض کم و یا تعداد مسافر کمتر هستند. 


افزایش کرایه‌ها

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان می‌گوید: کرایه دریافتی اتوبوس‌های شهری با افزایش 20 درصدی در سال جاری از 503 تومان به 627 تومان رسیده است. در سال گذشته 22 نوع کرایه اتوبوسرانی وجود داشت که توسط شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان به 11 نوع کاهش پیدا کرده است و قرار است امسال این رقم به 6 یا 7 نوع برسد. وی افزود: بعد از راه‌اندازی پایانه صفه، خطوط خیابان چهارباغ بالا و هزار جریب اصلاح و خطوط موازی، با هدف اتصال به خطوط مترو حذف خواهد شد و با این اقدام کرایه خطوط سپاهان‌شهر کاهش خواهد یافت.

 افتخاری با بیان این‌که اتوبوس‌های بازسازی شده به مناطق 5 و 6 شهر اصفهان منتقل می‌شوند، ادامه داد: قوانین برخورد با تصادفات اتوبوس‌های شهری نیز با سایر خودروها یکسان است و اگر راننده در وقوع تصادف مقصر باشد، خسارت از طرف شرکت واحد به صورت نقد یا اقساطی از راننده دریافت می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید